نوشته شده توسط : کلینیک من

تاريخچه ويروس کرونا :

کرونا نوعي ويروس شايع است که باعث ايجاد عفونت در بيني ، سينوس ها يا دستگاه تنفس فوقاني شما مي شود. بيشتر ويروس هاي کرونا خطرناک نيستند اما برخي از انواع آنها جدي هستند. حدود 858 نفر در اثر سندرم تنفسي (MERS) جان خود را از دست داده اند که نخستين بار در سال 2012 در عربستان سعودي و سپس در کشورهاي ديگر در خاورميانه ، آفريقا ، آسيا و اروپا ظاهر شد. در آوريل 2014 ، اولين آمريکايي براي MERS در اينديانا بستري شد و يک مورد ديگر در فلوريدا گزارش شد. هر دو تازه از عربستان سعودي برگشته بودند. در ماه مه 2015 ، شيوع MERS در کره رخ داد که بزرگترين شيوع خارج از شبه جزيره عربستان بود. در سال 2003 ، 774 نفر در اثر شيوع سندرم حاد تنفسي حاد ( SARS ) درگذشت. از سال 2015 ، هيچ گزارشي بيشتر از موارد SARS گزارش نشده است. MERS و SARS انواع ويروس کرونا هستند.

 

اما در اوايل ژانويه سال 2020 ، سازمان بهداشت جهاني نوع جديدي را شناسايي کرد: کرونا ويروس 2019 (2019-nCoV) در چين. در اواخر ژانويه ، 300 مورد تأييد شده در چين وجود داشت و تعداد کشته شدگان که هنوز هم در تک رقم ها بودند ، اما در حال افزايش است. و با وجود غربالگري در فرودگاه ، يک مسافر اولين ويروس را به ايالات متحده آورده بود.

 

غالباً يک ويروس کرونا باعث علائم عفونت تنفسي فوقاني مانند آبريزش بيني ، سرفه و گلو درد مي شود. شما مي توانيد آنها را با استراحت و داروهاي بدون نسخه درمان کنيد . ويروس کرونا همچنين مي تواند باعث عفونت گوش مياني در کودکان شود. دوره نهفتگي ويروس کرونا مي تواند از يک تا 14 روز طول بکشد و ويروس در طي اين دوره ميتواند عفوني شود.

 

کرونا

 

آيا افراد مسن در معرض خطر بيشتري از بيماري هستند؟

افراد مسن و افراد مبتلا به بيماري هاي زمينه اي مزمن ، بيشتر از افراد سالم و جوان ، بيماري جدي ناشي از COVID-19 ، بيماري ناشي از ويروس کرونا را تجربه مي کنند. سن خاصي در افزايش خطر وجود ندارد. در عوض ، مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري ها (CDC) مي گويند "با افزايش سن به طور مداوم خطر افزايش مي يابد" که بيشترين خطر ابتلا به بيماري شديد در سنين 85 سال به بالا است. نود و پنج درصد از مرگ هاي COVID-19 در ايالات متحده در ميان افراد 50 ساله يا بالاتر اتفاق افتاده است. طبق آخرين اطلاعات جمعيتي موجود از CDC ، از هر 10 مرگ COVID-19 گزارش شده در ايالات متحده هشت مورد در افراد 65 سال و بالاتر بوده است.

 

بخشي از دليل افزايش خطر با افزايش سن اين است که افراد احتمالاً در اواخر زندگي به ساير مشکلات بهداشتي مبتلا مي شوند و زمينه هاي بهداشتي زمينه ساز اصلي عوارض ناشي از COVID-19 است. گزارش ژوئن از CDC نشان داد که بستري شدن در افراد مبتلا به COVID-19 در مقايسه با افراد سالم در غير اين صورت براي بيماران با بيماري مزمن شش برابر بيشتر است. مرگ و مير در ميان اين جمعيت 12 برابر بيشتر بود.

 

طبق CDC ، افراد در هر سني با شرايط زير در معرض خطر بيماري شديد از COVID-19 قرار دارند:

 

  • بيماري هاي جدي قلبي ، مانند نارسايي قلبي ، بيماري عروق کرونر يا کارديوميوپاتي ها
  • سرطان
  • بيماري مزمن کليوي
  • COPD (بيماري انسدادي مزمن ريوي)
  • چاقي (BMI 30 يا بيشتر)
  • چاقي شديد (BMI 40 يا بيشتر)
  • بيماري سلول داسيشکل
  • سيگار کشيدن
  • حالت نقص ايمني از پيوند اعضاي جامد
  • ديابت نوع 2

 

افرادي که شرايط زير را دارند ممکن است در معرض خطر بيشتري براي بيماري شديد ناشي از COVID-19 قرار بگيرند:

 

  • آسم (متوسط تا شديد)
  • بيماري عروق مغزي
  • فيبروز سيستيک
  • فشار خون بالا يا فشار خون بالا
  • شرايط نورولوژيک ، مانند زوال عقل
  • بيماري کبد
  • اضافه وزن (BMI بين 25 تا 30)
  • بارداري
  • فيبروز ريوي (داشتن بافت ريه آسيب ديده يا زخم)
  • تالاسمي (يک بيماري خوني)
  • ديابت نوع 1
  • ضعف سيستم ايمني بدن در پيوند خون يا مغز استخوان ، نقص ايمني ، اچ آي وي ، استفاده از کورتيکواستروئيدها يا استفاده از ساير داروهاي ضعيف کننده سيستم ايمني

 

سفر چطور؟

قبل از اينکه برنامه سفر را تنظيم کنيد ، حتماً قوانين مربوط به مقصد و نحوه حمل و نقل خود را دوباره بررسي کنيد. بسياري از کشورها و ايالت ها محدوديت يا دستورالعمل سفر دارند که مي تواند سفر شما را تحت تأثير قرار دهد - در مورد خطوط هوايي نيز همين امر وجود دارد. AARP ليستي از محدوديت هاي ويروس کرونا و قوانين قرنطينه براي مسافران در هر ايالت دارد.

 

توجه به اين نکته مهم است که CDC مي گويد: "مسافرت احتمال ابتلا به COVID-19 را افزايش مي دهد" و "ماندن در خانه بهترين راه براي محافظت از خود و ديگران" در برابر ويروس است.

 

براي افراد مسن و سايرين که در معرض خطر بيماري شديد ناشي از عفونت ويروس کرونا هستند ، سفر مي تواند خطرناک باشد ، به خصوص اگر با ديگران در تماس نزديک باشيد.

 

برخي از فعاليت هاي مربوط به سفر بيشتر از ساير فعاليت ها خطرناک تلقي مي شود ، از جمله: رفتن به يک اجتماع بزرگ اجتماعي مانند عروسي يا مراسم خاکسپاري ، شرکت در يک رويداد بزرگ مانند کنسرت و سفر با کشتي تفريحي يا قايق رودخانه.

 

CDC مي گويد ، آزمايش مي تواند به شما کمک کند تا با خيال راحت تري سفر کنيد. در نظر بگيريد که يک يا سه روز قبل از سفر با آزمايش ويروسي آزمايش کنيد. در طول سفر يک نسخه از نتايج آزمون خود را با خود داشته باشيد. ممکن است از آنها بخواهيد

 

CDC مي گويد ، آزمايشات آزمايش ويروسي را سه تا پنج روز پس از سفر خود نيز در نظر بگيريد و فعاليتهاي غيرضروري را به مدت هفت روز كاهش دهيد ، حتي اگر تست منفي باشد. اگر آزمايش نمي کنيد ، فعاليت هاي غير ضروري را به مدت 10 روز پس از سفر کاهش دهيد.

 

اگر بيمار هستيد يا در طي 14 روز گذشته در اطراف فردي با COVID-19 بوده ايد از مسافرت خودداري کنيد.

 

COVID-19 چگونه درمان مي شود؟

محققان در حال مطالعه درمان هاي بالقوه COVID-19 هستند و چندين پيشرفت اميدوار کننده اتفاق افتاده است. در اينجا برخي از گزينه هاي درمان وجود دارد:

 

Remdesivir: Remdesivir اولين - و تا کنون ، تنها - درمان COVID-19 است که از سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) تأييد دريافت مي کند. تحقيقات نشان مي دهد که مي تواند به بيماران COVID-19 بستري در بيمارستان کمک کند تا سريعتر بهبود يابند.

 

دگزامتازون و ساير کورتيکواستروئيدها: سازمان بهداشت جهاني (WHO) در تاريخ 2 سپتامبر دستورالعمل هاي جديدي صادر کرد که استفاده از دگزامتازون (همراه با ساير کورتيکواستروئيدهاي ارزان قيمت و رايج مانند هيدروکورتيزون) را به شدت براي درمان بيماران "با COVID شديد و بحراني توصيه مي کند - 19. " آزمايشات باليني نشان داد که کورتيکواستروئيدها خطر مرگ را در بيماران بستري در اين بيماري کاهش مي دهند.

 

Bamlanivimab و etesevimab: اين روش درماني ، توليد کننده دارو Eli Lilly ، دو داروي آنتي بادي مونوکلونال را با هم ترکيب مي کند. اين ترکيب در 9 فوريه از FDA مجوز استفاده اضطراري (EUA) را براي درمان موارد خفيف تا متوسط ??COVID-19 در بيماران در معرض خطر بيماري شديد ، از جمله افراد 65 سال و بالاتر و کساني که داراي بيماري هاي مزمن پزشکي هستند ، دريافت کرد. Bamlanivimab به تنهايي نيز به عنوان يک درمان مجاز است. اين داروها براي درمان بيماران بستري در بيمارستان يا کساني که به اکسيژن نياز دارند مورد تاييد نيستند.

 

Casirivimab و imdevimab: يکي ديگر از درمان هاي آنتي بادي ، کوکتل آنتي بادي مونوکلونال COVID-19 Regeneron در 21 نوامبر EUA را براي درمان COVID-19 خفيف تا متوسط در بيماران غير بستري در بيمارستان که در معرض خطر پيشرفت بيماري شديدتر از جمله قرار دارند ، دريافت کرد. افراد 65 سال به بالا و کساني که داراي شرايط پزشکي مزمن هستند.

پلاسماي نقاهت: پلاسماي خون اهدا شده توسط افرادي که از عفونت ويروس کرونا بهبود يافته اند ، حاوي آنتي بادي هايي است که در صورت تجويز در بيماران بستري در COVID-19 ، ممکن است سرعت بهبودي را تسريع کند. FDA در 23 آگوست EUA را براي پلاسماي بهبودي اعطا کرد. يک مطالعه که در 6 ژانويه در مجله پزشکي نيوانگلند منتشر شد نشان داد که تزريق پلاسما به بيماران 65 سال و بالاتر با علائم خفيف COVID-19 طي چند روز از شروع علائم به طور قابل توجهي نياز به پشتيباني اکسيژن را کاهش مي دهد.

 

چه چيزي بايد در مورد تست بدانم؟

CDC مي گويد در صورت گرفتن تست COVID-19 بايد در نظر بگيريد:

 

شما علائم COVID-19 داريد.

شما با کسي که COVID-19 را تأييد کرده است تماس نزديک داشته ايد (در طي 6 فوت و در مجموع 15 دقيقه يا بيشتر).

شما در فعاليت هايي شرکت کرده ايد که بيشتر در معرض خطر COVID-19 هستيد ، مانند مسافرت ، شرکت در اجتماعات بزرگ اجتماعي يا جمعي يا حضور در محيط هاي شلوغ داخلي.

از شما خواسته شده است که توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتي وي يا بخش بهداشت ايالتي آزمايش کنيد.

در دقيق ترين آزمايشات COVID-19 از روشي به نام واکنش زنجيره اي پليمراز يا PCR استفاده مي شود. براي انجام تست هاي PCR ، نمونه شما به آزمايشگاه ارسال مي شود ، بنابراين نتيجه گيري ممکن است چند روز طول بکشد.

 

FDA همچنين مجوز استفاده اضطراري را به آزمايشات سريعي داده است که از فناوري آنتي ژن استفاده مي کنند. تست هاي آنتي ژن سريعتر هستند زيرا لازم نيست نمونه ها به آزمايشگاه ارسال شوند ، اما مطالعات نشان مي دهد که دقت کمتري دارند ، به خصوص اگر بدون علامت باشيد.

 

FDA همچنين به چهار تست COVID-19 در خانه چراغ سبز نشان داده است که نتايج را در زمان واقعي در خانه ارائه مي دهد ، از جمله دو مورد که بدون نسخه پزشک بدون نسخه پزشک به فروش مي رسد. انتظار مي رود امسال امسال آنها به بازار عرضه شوند.

 

اين داستان به طور دوره اي با تحولات جديد به روز مي شود. مرتباً بررسي کنيد.



:: برچسب‌ها: بيماري عروق مغزي ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()